O príručke
S nástupom do školy prichádza do života dieťaťa množstvo zmien a nových situácií. Dieťa sa učí nové
veci, spoznáva samé seba a svet okolo seba. Úlohou pedagógov je vytvoriť podnetné a bezpečné
prostredie, aby deti chodili do školy radi, sprevádzať ich pri učení sa zmysluplných vecí
využiteľných v ďalšom živote.
Každý rodič si želá, aby bolo jeho dieťa v škole úspešné, učilo sa s radosťou, budovalo silné vzťahy
s rovesníkmi, učiteľmi a nadobudlo vedomosti a zručnosti potrebné do ďalšieho štúdia.
Uvedomujeme si však, že pre rodiča nie je vždy jednoduché v množstve, aj rozporuplných, informácií
orientovať sa a zistiť, čo by malo byť jeho dieťa v určitom veku schopné robiť a vedieť. Preto Vám v
tejto príručke ponúkame niekoľko užitočných námetov a hier, ktoré vám v príprave dieťaťa na školu
môžu pomôcť. V domácom prostredí, hravou formou. Stačí trochu kreativity, trpezlivosti a chuti hrať
sa.
Čo v príručke nájdete:
- Čo by podľa odborníkov malo vaše dieťa vedieť a byť schopné robiť pred nástupom do
školy
- Každodenné aktivity na podporu učenia - pripravili sme pre vás pár tipov a
aktivít ako môžete
podporiť svoje dieťa v učení
- Tipy ako komunikovať s učiteľom - ako vy a učiteľ vášho dieťaťa môžete
spolupracovať, aby ste mu
pomohli rásť a rozvíjať sa
Čo by vaše dieťa malo vedieť a byť schopné urobiť
Počas celého školského roka trávia žiaci materských škôl najviac času prácou na nasledujúce témy. Do
konca roka by im mali dobre porozumieť.
Jazyk, reč a poznanie
- mať čistú výslovnosť, vedieť plynulo hovoriť, nezajakávať sa
- dokázať plynulo prerozprávať rozprávku, udalosť, ktorú zažilo
- vysvetliť, čo znamenajú niektoré slová (napríklad: žaba, kabát, auto), vie vystihnúť
charakteristickú vlastnosť, či funkciu slova;
- naspamäť poznať básničku, pesničku, riekanku a pod.;
- povedať svoje meno, mená súrodencov, rodičov, kamarátov, adresu;
- tvoriť nadradené pojmy, kategórie (napr.: hruška, jablko, slivka je ovocie);
- tvoriť protiklady slov (napr.: malý – veľký, teplý – studený,…);
- pochopiť a zrealizovať inštrukcie, pokyny (napríklad: „Vezmi si modrú pastelku a nakresli kruh
do stredu papiera“).
- poznať geometrické tvary a farby
- kresliť proporčne správnej postavy (postava musí obsahovať všetky časti tela vrátane očí, uší,
obočia
Každodenné aktivity na podporu učenia
-
Vypnutý zvuk - Pozerajte s dieťaťom nejaký vhodný film, ale bez zvuku. Po
niekoľkých minútach
film zastavte a požiadajte ho, aby povedalo, o čom sa postavy pravdepodobne rozprávali. Potom
niekoľko minút zase pozerajte film a po zastavení opäť dieťa povie, ako dej podľa jeho názoru
môže pokračovať. Potom pozerajte film ešte raz, ale už so zvukom. Dieťa si uvedomí rozdiely
medzi jeho názorom a názorom tvorcov filmu.
- Obrázok - Ukážte dieťaťu obrázok a povedzte mu, aby povedalo niekoľko viet o
tom, čo vidí na
obrázku. V ďalšej fáze sa môže pokúsiť vymýšľať súvislejší príbeh o tom, čo sa asi na obrázku
mohlo odohrať.
- Čítanie a hračka - Dohodnite sa s dieťaťom, že keď bude počuť v rozprávke
slovo, ktoré
predstavuje nejakú jeho hračku, aby ju zobralo do ruky. Takto si dieťa precvičuje pozornosť a
tiež porozumenie slovám.
- Telefón - Jednou zo schopností predškoláka by malo byť pomenovanie písmena na
začiatku a na konci
slova. Pokiaľ chcete túto vlastnosť rozvíjať, zahrajte si s dieťaťom hru telefón. Začnite slovom
vybraným z priestoru, v ktorom sa nachádzate. Dieťa musí začať nové slovo vždy tým písmenom,
ktorým predchádzajúce slovo končilo.
- Povedz to opačne - Pripravte si súbor obrázkov - predmetov opačného významu.
Obrázky si môžete
nájsť na internete alebo si ich vystrihnite z časopisov. Napríklad veľké auto ‒ malé autíčko,
biela mačka – čierna mačka, široký most – úzky most, teplý čaj – studená zmrzlina, sladká
čokoláda – kyslý citrón a podobne.
Matematika
- rozlíšiť viac, menej, rovnako pri rôznej veľkosti a usporiadaní prvkov;
- určiť množstvo o jedno viac alebo menej;
- triediť prvky (tvoriť skupiny) podľa kritérií: farby, veľkosti, tvaru;
- zoradiť 5 prvkov podľa veľkosti od najmenšieho po najväčší a naopak;
- rozlišovať pojmy: malý-stredný-veľký, vysoký-vyšší-najvyšší, málo-menej-najmenej;
- poznať a pomenovať kruh, trojuholník, štvorec a obdĺžnik.
- počítať do 10
- pochopiť, ktoré z dvoch čísel je väčšie (6 je väčšie ako 2)
Každodenné aktivity na podporu učenia
- Predčíselné predstavy - Predčíselné predstavy sa dobre precvičujú na kockách zo
stavebnice. Dieťa
má dať na jednu kôpku obdĺžniky, na druhú kocky, na tretiu napríklad trojuholníčky. Alebo zvlášť
umiestnite žlté, červené a modré kocky. Alebo do každej kôpky zamiešajte útvar, ktorý tam
nepatrí. Úlohou dieťaťa je tento útvar nájsť.
- Zápis čísel - Môžete dieťaťu číslo napísať na výkres a nech ho obťahuje
farbičkami. K číslu
môžete nakresliť aj toľko predmetov, ktoré číslo predstavuje. Píšte tiež spoločne čísla do
vzduchu, prstom do piesku alebo hliny, vystrihujte čísla z papiera, modelujte čísla z drôtov.
- Hry - Matematické schopnosti rozvíjajú napríklad tieto hry: Človeče, nehnevaj
sa, Domino,
Kvarteto, Pexeso, hry s kockou.
- Počítanie - Môžete rátať poschodia pri ceste výťahom, schody, autá, ktoré
prejdú okolo,
jednoducho čokoľvek.
Tipy na komunikáciu s učiteľmi
Čitateľská gramotnosť
- Aké sú silné stránky môjho dieťaťa a ako ich podporujete vo výučbe?
- Aké písmená by malo ovládať moje dieťa do konca tohto školského roka? Má moje dieťa šancu v
rámci hodiny precvičovať čítanie?
- O akých témach sa deti učia prostredníctvom čítania? Do akej miery by malo byť moje dieťa
schopné rozumieť čítanému textu a hovoriť o ňom?
- Rozumie moje dieťa tomu, čo sa učíte? Je schopné rozprávať, kresliť, písať o veciach, ktoré sa
učí?
- Aké knihy by malo čítať moje dieťa? Má mať kniha špecifickú úroveň alebo vyberať knihy podľa
jeho záujmov?
- Má moje dieťa v rámci vyučovacej hodiny priestor na precvičovanie rukopisu? Píše moje dieťa
jasne a čitateľne?
Matematika
- Aké číselné operácie sa učia riešiť deti v tomto roku?
- Požiadajte učiteľa o konkrétne informácie, ako vaše dieťa napreduje v chápaní kľúčového obsahu
výučby.
- Čo by malo byť moje dieťa schopné pochopiť a hovoriť o tom, čo sa naučilo?
- Je moje dieťa schopné vám preukázať, že rozumie tomu, čo sa učí? Ak nie, ako mu môžem pomôcť?
Tipy a zdroje
Tipy na aktivity na podporu čítania a porozumenia
Tipy, ako učiť deti čítať s porozumením:
Tipy, ako naučiť deti čítať s porozumením
Prváčikovia a čítanie:
Ako pomôcť deťom čítať viac: Prváčikovia a čítanie – Krajina čitateľov
Tipy, čo čítať s prváčikom:
Knihy pre prváčikov: Učíme sa čítať
Tipy na učenie sa doma:
Tipy na aktivity na podporu počítania
Tipy, ako začať počítať s najmenšími:
Tipy, ako začať počítať s najmenšími
Prváčikovia a matematika:
Opakujeme matematiku v prvom ročníku
Tipy, ako počítať s prváčikom:
Počítanie pre najmenších
Tipy, ako využiť LEGO na precvičovanie počítania, priestorovej orientácie, logickej postupnosti a iné:
20 LEGO aktivít
Tipy na aktivity na rozvoj priestorového a časového vnímania
Ako by mali predškoláci vnímať priestor a čas?
Ako by mali predškoláci vnímať priestor a čas?
Tipy na aktivity na podporu sluchového vnímania
Aktivity na rozvoj sluchového vnímania:
Aktivity na rozvoj sluchového vnímania